EFFEKTIVE ARBEJDSVANER

Flere fakturerbare timer

    2033 3227            birgitte@effektivearbejdsvaner.dk

  • Linkedin
  • Forside
  • Kurser i effektive arbejdsvaner
    • Workshop i effektive arbejdsvaner
    • Sådan håndterer du mails enkelt og smidigt
    • Sådan afholder du effektive møder
    • Sådan undgår du (alt for mange) afbrydelser
    • Sådan holder du fokus på de rigtige opgaver
  • Om mig
  • Kontakt
  • Blog

Tjekker du dine arbejdsmails i din fritid?

27. oktober 2016 By Birgitte Feldborg Skriv kommentar

Hvor tit tjekker du dine arbejdsmails i fritiden, selvom det ikke er nødvendigt? En gang på et tidspunkt efter normal arbejdstids ophør eller hver gang du hører et pling fra din telefon?

Det er et spørgsmål, som du bør overveje med dig selv, fordi det kan føre til udkørthed og i værste fald udbrændthed.

Der er sådan set ikke noget galt i at tjekke dine arbejdsmails i din fritid, hvis det er et bevidst valg, men hvis du igen tjekker din arbejdsmail søndag formiddag, uden at du har truffet et bevidst valg om, at det er det, du vil gøre nu, eller at du synes, at du skal have din mobiltelefon inden for rækkevidde hele tiden, så skal du overveje, om du måske er ved at udvikle et problem for dig selv.

Så styrer dine mails nemlig dig og ikke omvendt.

tjekker du dine arbejdsmails i fritiden

 

Du lader dig afbryde i fordybelsen eller nærværet, der hvor du er lige nu til fordel for andres folks dagsordenen, hvilket mails i bund og grund er. Det er derfor, at du skal tage forstyrrelserne og afbrydelserne alvorligt.

Jeg argumenterer bestemt ikke for, at du ALDRIG skal tjekke dine arbejdsmails i din fritid, men det skal være et bevidst valg, enten fordi du ved, at det i øjeblikket er nødvendigt på grund af en bestemt situation, eller fordi du har brug for den fleksibilitet og frihed, det giver, at du kan tjekke din arbejdsmail andre steder end på dit arbejde.

Problemet opstår, hvis man gør det til en ubevidst vane at tjekke dem, også når det ikke er nødvendigt af hensyn til opgaverne eller ens personlige fleksibilitet.

Rigtigt mange af dem, som jeg møder rundt om i virksomhederne åbner mails i fritiden, som de alligevel ikke kan eller skal gøre noget ved lige nu, de læser den, og markerer den så som “ulæst”, sådan at de husker, at de skal gøre noget ved den igen mandag morgen – det er bare totalt spild af tid, fordi du så skal have fat i den samme mail en gang til. Det er ikke effektivt, hverken for dig selv eller for din arbejdsgiver.

En anden ting er, at det ødelægger den ro, som du har brug for i fritiden til at lade op til den næste arbejdsdag. Hvile og ro er det, som vi i vores samfund har allermest underskud af. Ved at læse arbejdsmails i din fritid får du måske præsenteret et problem, som du ikke han gøre noget ved, før du møder på arbejde igen, og det gør, at du føler dig magtesløs. Der er mere stressende, end hvis du ventede med at åbne mailen, indtil du var på arbejde og kunne løse problemet her og nu.

e-mail-haandtering

Der sker ikke noget ved, at du tjekker e-mails en gang imellem i din fritid, problemet er, hvis du gør det “hele tiden”. Så får din hjerne ikke den ro, den har brug for, så du kan møde frisk og veludhvilet op næste dag. Og værre endnu – du kan være på vej ud af en vej, der på længere sigt fører til udbrændthed.

Min opfordring skal derfor være, at du – næste gang  du rækker ud efter din telefon – lige stopper op og tænker: “Hvorfor gør jeg det her – er det egentligt nødvendigt at se den mail lige nu?”

Birgitte Feldborg, Ekspert i personlig planlægning og effektivitet
Birgitte Feldborg, Ekspert i personlig planlægning og effektivitet

Related posts:

  1. Sådan får du styr på din indbakke på 15 minutter
  2. Vælg det rigtige tidspunkt til håndtering af dine mails
  3. Sådan får du mest muligt ud af dine møder

Skrevet i: Blog, Håndtering af mails

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Copyright © 2021 • EFFEKTIVE ARBEJDSVANER • v/RESSOURCEKOMPAGNIET CVR-NR. 3296 7299 • DESIGN: www.DortheDo.dk